sobota, 16 maja 2015

A ZACZĘŁO SIĘ TO TAK...

Elo elo yo yo :D
      Długo się zastanawiałem jak ten temat ogarnąć jakoś sensownie i w końcu znalazłem sposób :D. Temat dzisiejszego wpisu będzie o historii graffiti. Przedstawię wam jak graffiti się zaczęło i rozwijało na całym świecie według moich źródeł informacji :D ( oczywiście te informacje mogą być w jakimś stopniu błędne (mam nadzieję, że tak nie jest :D) więc jeżeli doczytacie się jakiś nieprawidłowości to piszcie, wspólnie z wami poprawie błędy :D). Dobra ja tu pier***e trzy po trzy a historia czeka :D.
           Czy kiedyś ktoś z was zastanawiał się skąd się wzięło graffiti? Jaka jest historia?. Ja od samego początku mojej przygody z graffiti zastanawiałem się jak zaczęła się ta globalna zajawka na "bombardowanie murów". No i tak czytałem i czytałem o tym (sam teraz nie wierze, że chciało mi się tyle czytać :D), aż trafiłem na istotne informacje. Sama nazwa graffiti pochodzi od Włoskiego słowa " sgraffio" co oznacza po prostu "drapać". Zdziwieni? :D ja osobiście byłem zdziwiony, że nazwa GRAFFITI pochodzi od " drapania" :D. Ogólnie sztuka "drapania" była znana już od początku ludzkości. ( wyobrażam sobie jak latały po dżungli dzikusy z kośćmi i kamieniami w rękach i wydrapywali na jaskiniach wrzuty :D). Obrazy np takie jak znajdują się w jaskiniach Lascaux we Francji były wyryte za pomocą kości i kamieni. Pierwsi ludzie nie mam pojęcia skąd ale antycypowali (dziwne słowo :D) technikę szablony skubańcy :D. Przenieśmy się na dwa trzy zdania do Grecji ( widzicie nie dość, że dowiecie się dużo to jeszcze w wyobraźni zwiedzicie kawał świata :D). Sam o tym nie wiedziałem ale w Pompei odkryto liczne graffiti- takie jak slogany wyborcze, rysunki i obscena. Nawet naziści podczas II wojny światowej malowali po murach. Naziści używali graffiti do propagowania haseł antyżydowskich, ale nie tylko oni posługiwali się graffiti podczas wojny. Graffiti było także używane przez ruchy oporu i takie tam organizacje :D. Przykładem takim jest działanie "Białej Róży". Była to niemiecka grupa nonkonformistów, która krytykowała i cisnęła Hitlera i jego reżim :D( jednak niektórzy Niemcy byli ludźmi :D).
            
            Przejdźmy do historii współczesnego graffiti. Opowiadając wam jak to się zaczęło w poszczególnych krajach to by mi dnia brakło żeby napisać ten wpis :D. Mam nadzieje, że długość tego wpisu was nie zniechęci do częstego zaglądania tutaj :D. Współczesne graffiti ukształtowało się w Nowym Jorku pod koniec lat siedemdziesiątych. Artyści tacy jak Taki 183, Julio 204, Cat 161 i Cornbread wrzucali swoje nazwiska na murach i stacjach metra ( klasycznie :D) na Manhattanie. Jeden z wyżej wymienionych writerów a dokładniej Cornbread zasłynął z tego, że zostawił swój podpis (Tag) na słoniu w zoo (nie ogarniam jak to zrobił ale propsy za to dla niego :D ). Na samym początku grafficiarze posługiwali się swoimi nazwiskami ( nie wiem jak wy ale moim zdaniem pchali się na minę xd) po jakimś czasie dopiero zaczęto wymyślać pseudonimy. Wielu grafficiarzy w jakiś sposób zabłysnęło np Seen, Lee, Dondi (R.I.P), Stayhigh 149, Zephyr, Blade i Iz the Wiz stali się bohaterami bo po prostu zbombardowali tyle ścian, że nie ogarniam. Wracamy na chwilę do nas na podwórko tzn. Witamy w Europie :D. U nas graffiti rozwinęło się dopiero wraz z nadejściem hip hopu. Twórcy europejskiego graffiti wzorowali się na amerykanach (czyli nic nowego :D). Do Azji i Ameryki Południowej dotarło później ale prężnie się rozwija i osiągnęło wysoki poziom zwłaszcza w Ameryce Południowej. No to by było na tyle jeżeli chodzi o historię graffiti :D nie zanudziłem was chyba :D. Już niebawem pojawi się nowy wpis :D o czym? Zaglądajcie tu a dowiecie się :D
                                         
                                          Według innego źródła pierwsze kreski na murze zostawił Phaze II ( do dziś jest zagadkową postacią w świecie graffiti). Phaze II rozwinął pierwszy ze styli a dokładnie połączenie gotyku z booble. Z czasem zaczął dodawać do swoich prac elementy postaci ( wyglądem przypominały szkic zrobiony ołówkiem). Wkrótce zaczęły powstawać ekipy zajmujące się graffiti, a pierwszą z takich ekip była ekipa "Bronx War" mieli oni swój charakterystyczny styl, tworzyli bardziej pozakręcane litery niż loki Magdy Gessler :D. Jako pierwsi w swoich pracach zaczęli umieszczać elementy srebra (chrom). Do tej grupy należeli między innymi : Mash, DRD, Rammon, Kai. Po jakimś czasie grupa się niestety rozpadła.
To by było już na tyle :D Niżej znajdziecie zdjęcia prac ziomka ode mnie z miasta :) Jak dla mnie to kosmos jest :) kawał dobrej roboty :)












                         (Pracę które zostały umieszczone w tym wpisie wykonał  SAEN FCK :) )


P.S Dzięki mordeczko za udostępnienie zdjęć do bloga :) POZDRO SAEN !.

1 komentarz: